Marina Bay Sands i Singapore är det mest värdefulla casinovarumärket i världen enligt Brand Finance som lanserat sin årliga rapport av de 500 mest värdefulla varumärkena världen över. Casinohotellet, som ägs av Las Vegas Sands, är rankad som nummer 368 vilket är samma placering som komplexet hade år 2023. Marina Bay Sands är det enda varumärket med kopplingar till casinoindustrin som finns med på listan. Etta på listan blev återigen Apple med ett varumärkesvärde uppskattat till 516,58 miljarder dollar enligt Brand Finance.
Marina Bay Sands fortsätter att imponera
Inget casinorelaterat varumärke, varken bland landbaserade casinon eller online casinon, kommer någonsin att nå jättar som Coca-Cola, Samsung eller Apple men Marina Bay Sands position på listan imponerar. Framförallt med tanke på att det inte är en anläggning på Las Vegas Strip där de flesta av världens mest kända casino resorts ligger.
Marina Bay Sands är ett av världens mest lönsamma casinokomplex vilket bidrar till att öka medvetenheten i branschen. När det kommer till det mer vardagliga igenkännandet av varumärket hjälps byggnaden av att vara det mest Instagrammade hotellet i hela världen.
En av två spelanläggningar i Singapore
Marina Bay Sands hjälps också av att det är en av endast två anledningar av stadsstaten Singapore som delar ett regeringsskyddat duopol med Gentings Resorts World Sentosa. Marina Bay Sands är en vital del i Singapores affärs- och fritidsreseindustrier. Singapore rankades som nummer nio i världen förra året vad gäller turistutgifter. Detta enligt World Travel and Tourism Council.
Casinot betår fler än 2300 spelautomater och 600 bordsspel fördelat på fyra våningar.
Hamnar före flera kända varumärken
Marina Bay Sands 368:e plats gör att de hamnar före flera enorma varumärken som Pfizer, Kellogs, Domino’s Pizza, Burger King, Chipotle, Gatorade och Vanguard. Det vittnar om Marina Bay Sands enorma varumärkesvärde.
Topp 5 på listan utgörs av:
1. Apple
2. Microsoft
3. Google
4. Amazon
5. Samsung