Hos svenska casinon är det idag krav att alla spelare ska verifieras innan de spelar. Detta gör att alla casinon med svensk licens verifierar alla spelare med BankID innan de sätter igång och börjar spela. Det har gjort processen oerhört mycket smidigare för såväl spelare som nätcasino. BankID används idag i tre sammanhang hos casinon på nätet. Det handlar om registrering, inloggning och ibland vid uttag.
Registrering sker med BankID
Eftersom Spelinspektionen har regler som säger att alla spelare måste verifieras innan de börjar spela kräver nätcasinon identifiering via BankID. På så sätt får casinot alla uppgifter de behöver redan innan man börjar spela. BankID är ett effektivt sätt för registrering eftersom det är smidigt för såväl spelaren som casinot.
Vanligtvis scannar man en QR-kod eller anger sitt personnummer på svenska casino med BankID. Därefter öppnar man BankID-appen och genomför verifieringen. Ett konto kommer nu automatiskt att skapas i samband med de uppgifter som casinot får av BankID. Det innebär fullständigt namn, personnummer och folkbokföringsadress.
Inloggning sker också med E-legitimation
Vissa casinon har kvar användarnamn och lösenord men den absoluta majoriteten använder istället BankID för processen vid inloggning. Det innebär att när ett konto är skapat fortsätter man använda BankID varje gång man ska logga in och börja spela.
Därmed blir varje spelare verifierad varje gång de loggar in och ska börja spela hos casinot. På så sätt säkerställs det också att ingen annan person kan använda dina uppgifter för att spela hos ett casino.
BankID kan krävas vid uttag
Ibland slipper man verifiera uttag med exempelvis Swish eftersom casinot redan har dina uppgifter och betalar ut till samma konto som insättningen gjordes från. Men ibland kan det krävas att verifiering sker vid uttag och då är BankID ett bra alternativ. I sällsynta fall kan det krävas ytterligare verifiering med dokument men vid de allra flesta tillfällen räcker det med BankID för att verifiera uttag hos casinon på nätet.